Thursday, February 21, 2013

SELAMAT ULANGTAHUN KELAHIRAN AYAH

Assalamualaikum ...




Hari ini ulangtahun kelahiran ayah. Selamat hari ulangtahun kelahiran ayah! Pejam celik pejam celik, umur ayah dah 67 tahun. Ayah dah tua. Dah ada kencing manis. Masa kakak (aku) bersedih ayah disahkan kencing manis pada usia 65 tahun, usia emas ... ayah kata "sudah sampai masanya ayah sakit, ayah bersyukur dapat sakit ini ketika anak-anak semua dah besar dan dah boleh berdikari". Laju airmata kakak bila ayah cakap macam tu. Sedih. Yang menjadikan sedih bukan sebab ayah sakit, tapi sebab kakak jauh dari ayah. Tinggal mak dan ayah di kampung. Tapi tetap dekat di hati dan ingatan. 



Ayah sambung, "dah sampai masa (mati)". Kakak terus cakap, "mati ni kita tak tahu ayah, rahsia Allah". Walau ayah kena kencing manis, kita tak tahu ... ntah-ntah kakak yang pergi dulu". Kakak ingat lagi ayah diam masa tu. Mungkin ayah ingat, bila sakit akhiran dia kematian. Tidak. Kadang orang yang nampak sihat waktu pagi, petang dah dijemput Ilahi. Mati rahsia Allah. Kita tak tahu ayah. Ayah tak tahu. Kakak pun tak tahu.


(Saat aku tahu ayah kena kencing manis, ia satu saat yang paling giler ... paling tertekan dalam hidup aku, semua benda aku buat tak kena, hidup aku tak tenteram!)


Ayah, setiap kali lihat wajah ayah ... kakak tak pernah lupa satu kenangan masa kecik-kecik yang kukuh dalam ingatan kakak. Ingat tak ... ayah bawa kakak untuk jadi peneman. Kita pergi satu kedai Cina yang jadi kawan ayah. Ayah cagar dia geran tanah dan pinjam duit dari Cina tu. Kakak dah lupa nama Cina tu. Ayah ada ramai kawan-kawan berbangsa Cina. Yang masih kakak ingat Seng dan Guan. Itu ajelah. Duit tu, ayah buat belanja kami anak-anak ayah belajar. 


Kakak tahu dulu ayah susah. Tanggung 2 buah keluarga. Keluarga kita dan tok serta adik ayah. Ayah buat 2 kerja. Jadi pesawah dan pekerja kilang. Semua orang ingat ayah berduit, hidup senang sebab ayah buat 2 kerja. tapi semua tak tahu ayah pun ada susah payah. Kita hari-hari makan ikan kembung. Kadang-kadang ada juga yang mengeluh. Ikan kembung lagi?? Mak kata bersyukurlah dari takda. Sampai sekarang ikan kembung tu juga jadi menu wajib. Jadi kesukaan. Kakak tak pernah kenal ikan parang, ikan bawal, ikan siakap, ikan kerapu dan semua jenis ikan yang mahal-mahal masa kecik-kecik. Kita makan ayam dan daging 2-3 bulan sekali. Ingat tak? Kakak terasa nikmatnya dapat makan ayam time tuh! Seketul sorang, kadang kakak berebut dengan abang. Abang suka curi ayam dalam pinggan kakak. Geramnye!!


Yang kakak kenal, ikan kembung, ikan sardin, ikan tamban, ikan cencaru .... itu ajelah. Ayah, walaupun ayah susah jaga keluarga kita. Dan kadang-kadang adik beradik ayah minta tolong itu ini ... kakat respect kat ayah. Ayah suka membantu orang lain, walau ayah susah. Walau ayah garang dan tegas, orang tetap cari ayah untuk minta tolong itu ini dan beri pendapat atau keputusan.


Anak orang lari dari sekolah, orang cari ayah. Anak saudara ayah bergaduh suami isteri pun orang cari ayah. Anak saudara tak cukup duit sambung belajar ayah tolong bagi. Ayah jadi penjamin lagi. Bila anak saudara ayah senang, dorang sombong pulak dengan ayah. Tapi ayah tak kisah. Harta dunia kata ayah. Tak ke mana pun. 


Satu benda yang kakak perasan. Ayah pemurah. Rajin tolong orang. Tapi orang selalu tak kenang jasa baik ayah. Ayah cakap, "walaupun orang tak kenang, tetapi Allah gantikan semua itu dengan berikan anak-anak yang tidak menyusahkan mak ayah bila dah dewasa. Semua ada kerja. Tak pernah minta duit mak ayah. Itu pun dah syukur. Balasan baik dari Allah".



Tapi, kakak selalu susahkan ayah kan kan kan ... walaupun bukan susahkan dengan minta duit tapi menyusahkan dengan perangai!! Ayah, kakak bangga jadi anak ayah. Bangga sangat. Ayah garang tapi baik hati dan terlalu penyayang. Cuma cara ayah sedikit kasar. Kakak terasa tau. 



Sempena ulangtahun kelahiran ayah yang ke-67, kakak doakan ayah sentiasa sihat, kuat daya ingatan, hidup dalam keberkatan dan di bawah lindungan Allah, dimudahkan urusan hidup, dimurahkan rezki dan dipanjangkan usia. Amin!



Kakak nak ayah tahu ...."kakak sayang sangat kat ayah!". Walaupun kakak suke buat ayah marah, sorry ayah!!






CK : Semua cakap aku nie anak ayah, sepesen perangai macam ayah! Orang kata kalau anak perempuan ikut ayah, sejuk!!

6 comments:

  1. selamat ulangtahun kelahiran buat ayah awk ye. semoga dipanjangkan umur dan sentiasa dimurahkan rezeki hendaknya. mmg anak ayah ni! hehehehe

    ReplyDelete
  2. sedihnya baca entry ni..memang betul bila dah makin berumur penyakit mudah datang, harap ayah cik kamoo tabah hadapi semua ni, insyaallah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy lagi sedih... huhu....terima kasih ye

      Delete
  3. betul la kot..anak perempuan ikut perangai ayah,biasanya orang tua kata jodoh mak ayah panjang..

    ReplyDelete
  4. selamat harijadi pakcik..semoga panjang umur serta dimurahi rezeki..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!